Covid-19 salgını nedeniyle günlük yaşam hızla değişime uğrarken eğitim de dijital platformlara taşındı. Korona virüsü tedbirleri kapsamında yüz yüze eğitime ara veren ülkeler uzaktan eğitim devreye girdi. Türkiye de 23 Mart itibarıyla Eğitim Bilişim Ağı (EBA) üzerinden 18 milyonun üzerinde öğrenci için uzaktan eğitime başladı. Türkiye’de 23 Nisan’da birinci ayını tamamlayan uzaktan eğitim, ilk günden itibaren çeşitli tartışmalara yol açtı. Türkiye’deki uzaktan eğitim, OECD’nin çalışmasında masaya yatırıldı. OECD’nin, “Ülkelerin pandemi sırasında eğitim ihtiyaçlarını karşılamasında yol gösterici olması” gerekçesiyle hazırladığı rapor, Türkiye’deki fırsat eşitsizliğinin eğitime etkisini ortaya koydu.
TÜRKİYE ‘SESSİZ ORTAM’DA 49’UNCU SIRADA
Rapordaki 77 ülkelik, ‘Sessiz bir çalışma yerine erişimi olan öğrencilerin yüzdesi’ listesine Türkiye, 49’uncu sıradan girdi. Kazakistan, Azerbaycan ve Bosna Hersek’in Türkiye’nin üzerinde olduğu listede Belarus ilk sıraya yerleşti. Listede Hollanda ikinci, Ukrayna ise üçüncü oldu. Tayland, Filipinler ve Endonezya ise listenin son sıralarında yer aldı. Endonezya’nın 77’nci olarak son sırada yer aldığı, ‘İnternet bağlantısına erişimi olan öğrencilerin’ listesinde Türkiye 70’inci oldu. Danimarka, Finlandiya ve Estonya, internet bağlantısına erişimi olan öğrenci sayısının en çok olduğu ülkeler olarak öne çıktı.
YÜZDE 30 BİLGİSAYARA ERİŞEMİYOR
Ülkelerin, okul çalışmaları için kullanabileceği bir bilgisayarı olan öğrencilere göre sıralandığı listede de Türkiye, OECD ortalamasının altında kaldı. Türkiye, OECD’nin ‘Okul Çalışmaları İçin Bilgisayara Erişim’ isimli 77 ülkelik listesinde 64’üncü oldu. Bilgisayara erişimi olan öğrencilerin ortalaması Türkiye’de yüzde 70’in altında kalırken ‘Avantajlı okullarda’ okuyan öğrencilerde bu oran yüzde 90’a yaklaştı. Danimarka, Slovenya ve Norveç, listenin ilk üç sırasında, Dominik Cumhuriyeti, Filipinler ve Endonezya ise son sırasında yer aldı. / DUVAR