Aralarında sosyal medya platformları X ve Facebook, işletim sistemleri Android ve iOs, yerli teknoloji markaları Vestel, Arçelik ve yerli araba firması TOGG’un da bulunduğu otomobil firmaları, bankalar, telekomünikasyon şirketleri, mobil alışveriş platformları, gıda markaları, zincir giyim markaları ve havayolu şirketlerinin bulunduğu yerli ve yabancı 350 firmaya ürün ve hizmetlerinde sundukları dil seçenekleri arasına Kürtçenin de eklenmesi için başvuruda bulunuldu.
‘HİZMETLERİNİZDE 60 MİLYON NÜFUSUN DİLİ KÜRTÇE YOK’
Avukat Bişar Alınak, firmalara gönderdiği dilekçede “Markanızın resmi internet sitesinde yaklaşık 55 - 60 milyon nüfusa sahip Kürtlerin günlük iletişimlerini yürüttüğü, çalışma hayatını idame ettiği anadili Kürtçenin bir seçenek olarak sunulmadığını üzülerek görmüş bulunmaktayız” dedi.
EŞİT MUAMELE İLKESİ GEREĞİ KÜRTÇE DE OLMALI
Görsel ve sesli içeriklerde Kürtçe dil seçeneğinin sunulmasının ‘eşit muamele ilkesi’ gereği olduğunu hatırlatan Alınak, ”Marka içeriklerinizin Kürtçe sunulmaması, milyonlarca insanın ihtiyaçlarını başka bir dille yapmaya mecbur bırakmaktadır. Başka dillerle henüz tanışmamış ana dili Kürtçe olan çocuklarımız markanız ürünlerini bilmediği bir dille kullanma zorluğu ile karşı karşıya kalmaktadır. Söz konusu eksiklik, engelli, özel gereksinimli ve nöro çeşitlilik spektrumunda yer alan kullanıcılar ve çocuklar için de tamiri imkansız zararlar doğurmaktadır” ifadelerini kullandı.
ULUSLARARASI SÖZLEŞMELERE AYKIRI
Hizmet sunulan diller arasında Kürtçenin olmamasının Uluslararası Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi başta olmak üzere uluslararası sözleşmelere de aykırılık teşkil ettiğini belirten Alınak, “Milyonlarca kullanıcınızın sizlerden eşit hizmet alabilmesi için Kürtçenin dil seçenekleri arasına eklenmesi gerekmektedir” dedi.
AUDİ’DEN CEVAP: EN ÇOK KONUŞULAN DİLLERE ODAKLANIYORUZ
Alınak’ın dilekçesine dönüş yapan ilk firma Audi oldu. Çeşitlilik ve kapsayıcılığın kendileri için başarı ve rekabet faktörü olduğuna dikkat çekilen cevapta “Ekonomik sebeplerden dolayı ürün ve hizmetlerimizde tüm dünya dillerini dikkate almamız mümkün olmamaktadır. Bu nedenle, sunduğumuz diller konusunda en yüksek talebe sahip olan pazarlara ve dünya genelinde en çok konuşulan veya anlaşılan dillere odaklanıyoruz” denildi.
KÜRTÇEDEN ÇOK DAHA AZ KONUŞULAN DİLLER
Audi’nin ‘En çok konuşulan veya anlaşılan dillere odaklanıyoruz’ cevabı üzerine Alınak, markanın sunduğu dil seçeneklerini inceledi. Danca, Slovakça, Çekçe, İsveççe, Fince, Hırvatça, Slovence ve Macarca gibi kullanan sayısı Kürtçeden çok daha az olan ülkelerdeki dillerin seçenekler arasında yer aldığını tespit eden Alınak, Audiye yeni bir ileti gönderdi.
Bu iletide, “Markanızın güncel olarak hizmet sağladığı dil seçenekleri arasında, talep ettiğimiz dil Kürtçeyi konuşanların sayısının yakınından dahi geçmeyecek nüfuslara sahip ülkelerin dilleri mevcut” ifadeleri kaydedildi.
EKONOMİK SEBEPLERLE AÇIKLANAMAZ
Audi’nin kendi dilinde hizmet sunduğu ülkelerde nüfusların yüzde 90’a varan oranlarda İngilizce iletişim kurabildiğine dikkat çeken Alınak, şunları ifade etti: ”Bu tablo karşısında, dünyada 60 milyonu aşkın kişinin anadili olan Kürtçenin, ürün ve hizmetlerinizin sunumunda seçenek olarak yer alan dillerden biri olmamasının ekonomik sebeplerle her pazar için dil seçeneği sunamama gerekçesi ile açıklanması mümkün görünmüyor. Sunduğumuz verilerle kurumunuzun bu husustaki kararının gözden geçirileceğini umuyoruz.”
KÜRTLER ANADİLİNDE HİZMET ALMA HAKKINA SAHİP
Bu ileti üzerine Audi’den henüz bir dönüş almadıklarını belirten Alınak, “Devlet ambargosuyla yasaklanan, engellenen Kürtçe dili için sivil bir çalışma yürütmekteyiz. Diller de insanlar ve kültürler gibi yaşayan varlıklar, kullanıldıkça gelişir, değişir ve varlıklarını devam ettirirler. Hangi ülkede yaşıyor olurlarsa olsunlar Kürtler de kültürlerini anadilleri olan Kürtçe üzerinden aktarmak, ana dilleri ile yaşayabilmek, hizmet alabilmek haklarına sahipler” ifadelerini kullandı.
TOGG: SADECE TÜRKÇE VE İNGİLİZCE VAR
Öte yandan Kürtçe dil seçeneğinin hizmetlerine eklenmesi başvurusunda bulunulan firmalardan olan TOGG da Alınak’a geri dönüş yaptı ve hizmet seçeneklerinde sadece Türkçe ve İngilizcenin olduğunu iletti. / DUVAR