Açılışını 2011 yılında çocuklara yönelik anadilde eğitim ile yapan Bahçeye Zarokan’a 2014-2015 eğitim dönemi için birçok veli başvuruda bulundu. Yaklaşık 400 başvurunun olduğu merkeze ancak 55 çocuk kabul edildi.
Bu yıl 8 Eylül’de 2014-2015 eğitim dönemine başlayan Bahçeye Zarokan kreşinde 3 Kürtçe’nin Kurmanci 1’de Kurmançki lehçesinde olmak üzere toplam 4 sınıfta çocuklara eğitim verilecek. 2014-2015 eğitim dönemi 15 Haziran’da sona erecek.
BİRÇOK KREŞ EĞİTİM DİLİNİ KÜRTÇE OLARAK DEĞİŞTİRDİ…
Amed Büyükşehir Belediyesi Sosyal Hizmetler Daire Başkanlığı Kürtçe dilde kreş hizmeti vermesinin ardından Amed’de bulunan birçok özel kreşte tabelasını değiştirip Kürtçe eğitim verilir ibaresini yerleştirdi.
Kadının anadile karşı daha duyarlı ve hassas olmasından dolayı Bahçeye Zarokan kreşinin tüm çalışanları kadınlardan oluşuyor. Merkezde 9 kadın eğitmen ve çocuk gelişimci olarak çalışıyor.
KÜRT VE KÜRDİSTAN KÜLTÜRÜYLE EĞİTİM…
Eğitim dilinin tamamen Kürtçe olduğu Bahçeye Zarokan kreşinde tüm çocuklar Kürt ve Kürdistan kültürüyle eğitim görüyor. Bu amaçla eğitim yılında özel günlerde oluşturulmuş. Çocuklar eğitim döneminde Newroz, 1 Mayıs, 8 Mart Dünya Emekçi Kadınlar Günü, 15 Mayıs Kürt Dil Bayramı, 13 Ocak Yeni yıl ve Kürt Halk Önderi Abdullah Öcalan’ın doğum günü olan 4 Nisan’ı özel gün olarak kabul edip kutlama yapıyor. Ayrıca çocuklarda tarih, kent bilincini güçlendirmek amacıyla Amed’in tarihi ve turistik yerlerine eğitim döneminde gezilerde düzenleniyor.
Çocuklar eğitim dönemi boyunca drama, müzik, sanat atölyesi, hikaye (Çirok), sayı ve renkler, parmak kaslarının gelişimi için el sanatları dersleri görüyor. Çocuklar spor etkinliği ve ahşap atölyesi için de Sümerpark Ortak Yaşam Alanını kullanıyor.
ÇOCUKLARIN DİLİ RESMİ EĞİTİMLE BOZULMA BAŞLIYOR
Ailelerin kreşe yoğun ilgi göstermesinin sebebini Kürtçe anadilde eğitim verilmesine bağlayan Bahçeye Zarokan sorumlusu Evin Taşdemir, genel olarak velilerin ev içinde çocuklarıyla Kürtçe iletişim kurduklarını ancak çocukların devletin resmi kurumlarında eğitime başlamalarıyla dilde bozulmanın yaşandığını söyledi. Taşdemir ailelerin Bahçe Zarokan Kreşini tercih etmelerinin bir diğer nedeninin de Kürt ve Kürdistan kültürüne özen göstermeleri olduğunu belirtti.
Çocukların anadilde eğitim görmelerinin önemine değinen Taşdemir, “Anadilde eğitim gören çocuk kendi benliğine karşı yabancılaşmıyor. Psikolojik olarak bir rahatlama yaşıyor. Ayrıca kendi anadilini öğrendiğinde başka dilleri de çok rahat öğrenebiliyor” dedi.
BAŞVURULAR ASİMİLASYONA KARŞI ÇIKIŞTIR
Kreşe başvuru yapanların aslında Kürtçe dilinin önündeki engellerin kaldırılmasını talep ettiklerini vurgulayan Taşdemir, “Aileler bu şekilde asimilasyona da karşı çıkıyor. Evde konuşulan dilin eğitim dili olarak kabul edilmesini talep ediyor” diye konuştu. Taşdemir, ailelerin sadece okul öncesi eğitimin Kürtçe verilmesini değil, bütün olarak ilkokul, ortaokul ve lisede de anadilde eğitim verilmesini istediğini ifade etti.
AMED’İN BİRÇOK MAHALLESİNDE BENZER KREŞLER AÇILACAK
Bahçeye Zarokan eğitmenlerinden Ebru Şanlı Kreşin gelen talepler karşısında yetersiz olduğuna dikkat çekti. Şanlı, “Aileler tarafından birçok başvuru yapılıyor. Merkez olarak sınırlı sayıda başvuruyu kabul edebiliyoruz. Gelen talepler karşısında Amed Büyükşehir Belediyesi Sosyal Hizmetler Daire Başkanlığının bir çalışması var. İleri ki dönemde Bahçeye Zarokan’a benzer kreşler Amed’in birçok mahallesinde açılacak. Bu tarz kreşlerin çoğalması anadil üzerindeki asimilasyonun kalkması demektir” dedi.
Anadilin en temel insani bir hak olduğuna vurgu yapan Şanlı, bunun içinde devletti beklemeden herkesin kendi cephesinde bir şeyler yapabileceğine inandığını belirterek Rojava’yı örnek gösterdi:
“Bizler anadil konusunda çaba gösterirsek başarabiliriz. Rojava örneği tüm çıplaklığıyla önümüzdedir. Onlar kendi dinamikleriyle birçok şeyi başardı. Rojava’nın bu başarısı bizim içinde iyi bir örnektir.”
‘HALK ANADİL KONUSUNDA DUYARLI VE KARARLI..”
Halkın anadil konusunda duyarlı ve kararlı olduğunu belirten Şanlı, halkın taleplerinin bir şekilde karşılanması gerektiğini ifade etti. Anadilde eğitim için tüm yerel dinamiklerin ve sivil toplum kuruluşlarının ortak bir çalışma yürütebileceğini kaydeden Şanlı, bu dinamiği ortaya çıkabildikleri zaman başarının da kaçınılmaz olacağını söyledi.
‘GEREKİRSE MAHALLELERDE EĞİTİM ÇADIRLARI AÇILMALI’
Eğitim vermenin ön koşulunun bina yada yapılar olmadığının altını çizen Şanlı, “anadilde eğitim için gerekirse mahallelerde çadırlar kurulmalı. Bu çadırlar içinde eğitim verilmeli” dedi. Şanlı, anadilde eğitim konusunda TZP- Kurdî’nin özellikle bilim alanındaki çalışmalarına dikkat çekerek, gerekli altyapının da hazır olduğunu aktardı.
SOĞUK VE RENKSİZ BİNALAR..
Şanlı, “Özellikle Türkiye’de resmi kurumların eğitim verdiği binalar Kürt çocukları üzerinde ciddi bir psikolojik baskı yaratmıştır. Bu soğuk ve renksiz binalar Kürt çocuklarının kendi benliğine yabancılaşmasını sağlamıştır. Sistem bu konuda bir nebze başarılı olmuştur. Bizim amacımız da bundan sonra çocuklarda yaşanacak olan yabancılaşmayı ve dil asimilasyonun önüne geçmektir” dedi.